Deniz Gokce ve Resesyon Tahminleri

Ekonomiden karamsar haberler gelmeye devam ederken AKP hukumeti ise her ay baska birileriyle kavgalarina devam ediyor. Ulkenin sorunlarina son iki senedir dogru durust el atmadilar. Yaptiklari en akillica hareket son 6 ayda butce harcamalarini kismalari oldu ki firlayan faiz ve belirsizlik ortaminda bunu yapmaya elleri neredeyse mecburdu. Tam belirsizlikler azaldi derken bu sefer de secimlere yonelik tribunlere hareketler basladi. Simdiye kadarki kavgalardan hep AKP onde cikti, bu sefer hedef olarak kimsenin sevmedigi Aydin Dogan'i aldilar. Simdiye kadar neredeydiniz? Maksat prim yapmak, hatta gecen sene Aydin'i Petrol Ofisi ile koseye sikistirmislardi.

Olan biten Deniz Gokce'yi de karamsarlar kampina yaklastirmis. Bugunku yazisinda su ifadeleri kullaniyor:

"ABD batacak, denirken AB batıyor. Zaten cari dengede yapısal sorunlarımız mevcut, tekstilin yeni kurallar yani serbest ticaret ortamında rekabet edememe sorunu var. Bir de dünya krize girince cari denge açığı büyüyor. Artan enerji ve gıda fiyatları ülkemizde enflasyonu da yukarıya itiyor.Ama biz dünyada gerçekleşen ekonomik kaosu hiç göze almıyoruz. İçeride ise sürekli kavga üretmeye devam ediyoruz. Sonuç: Geçtiğimiz günlerde ilan edilen verilerde 2002 yılından bu yana ilk defa, parti kapatma, Ergenekon gibi olaylar ortasında, büyüme yarıya iniyor. Tüketim ve yatırım duruyor, ortalık karışmasın diye bütçe iyice sıkılıyor ama doğrudan yabancı sermaye girişi duruyor, enflasyon ve faiz yukarı zıplıyor. Peki biz ne yapıyoruz?Medya hükümet ile kavga ediyor! Önümüzde de yerel seçimler var. Kaşınıyoruz. Ve aradığımız belamızı buluyoruz. Bu arada vatandaş da büyük risk algılaması ve kriz beklentisi içinde. Enerji ve gıda ve emtia fiyatları biraz düşse de ülkede beklentiler sadece hafifçe düzeliyor.Avucumuzda duran sarsıntı, durgunluk ve ekonomik zafiyet ,dış alemden ithal mı, yoksa içeriden mi? Yoksa her ikisinden mi?Ben siyasetten nefret ederim, çünkü zaman zaman siyasetteki yaklaşım ekonomiyi düzeltse de, genelde bizim ülkemizdeki, ilkesiz ve bölücü siyaset sadece tahribat yapar. Bir kere daha bıçağı kendi kendimize saplamış bulunuyoruz. İntihar ediyor gibiyiz. Acıdır, medya-hükümet kavgası biraz daha devam ederse ortada Türkiye kalmayacak! Kaldı ki daha Avrupa tam çökmedi, henüz etkisi bize pek gelmedi.Bu kavganın galibi olmayacak, her taraf kaybedecek. Başta vatandaş!"

Benim dikkatimi en cok "ABD batacak denirken AB batti" sozleri cekti. Ben sene basinda ABD ekonomisinin resesyona girme olasiliginin %70 oldugunu soyluyordum, kendileri ise karsi cikiyorlardi. Hatta son 2-3 ay yazdigi yazilara bakarsaniz, bir suru "ben dememis miydim" yazisiyla karsilasirsiniz. ABD resesyona girmedi cunku Bush hukumeti ve Bernanke allem etti kallem etti, gelecek nesillerin sirtina en azindan $500 milyarlik yuk yukledi de teknik olarak henuz resesyona girmedik. Teknik olarak girmedik diyorum cunku aslinda pratik olarak resesyona girdik. ABD'nin resesyona girmesi ya da girmemesi neden onemlidir? Cunku ABD resesyona girerse AB'de resesyona girecek, sonrasinda bu da Turkiye'yi etkileyecek ve biz de yavaslayacagiz. Eee Avrupa'nin bir suru ulkesi resesyona girdi bile. Bunlar durduk yere, kendi kendilerine mi resesyona girdiler? Degil tabii, ABD yuzunden resesyona girdiler. Ama Deniz Gokce hala su laflari etmekten geri kalmiyor:

"Birçok kötümser ABD işsizlik oranının son ayda yüzde 6.1 düzeyine çıkmasını doğru değerlendirmiyorlar. İşsizlik oranı “lagging indicator”, yani durgunluktan sonra artan bir sinyal veren bir endikatördür, bu nedenle resesyon geliyor mesajı vermiyor gibi duruyor, tersine, dediğimiz gibi mevduat ve kredi bankaları soruna dahil olmazsa, işsizlik artışı durgunluğun dibine varmaktayız anlamına bile gelebilir."
Ati alan Uskudar'i gecti. Amerika'da issizligin %6.1'e yukselmesi Avrupa'yi durdurmaya yetti de artti bile. Esek olmus, hala pazarligini yapmaya devam ediyor. Entellektuel boyutta ABD'nin resesyona girip girmeyecegini merak ediyorsa ben kendisiyle bahse girmeye hazirim. Bir sene icerisinde ABD ekonomisi resesyona girecektir (bence bunun olasiligi %70). Kaybeden TEGV'e 500 YTL bagis yapsin.

Turkiye ve AKP'nin dangalakligi konusundaki goruslerine katiliyorum diyecegim ama zaten bu fikirleri ben sene basinda ileri surup bu sene "kriz" cikacagi tahmininde bulunmustum. Hatta krize girdigimizde de bana yurtdisini bahane olarak getirmeyin demistim. Nasil ekonomi %7 buyurken basari AKP'nin dediysek simdi de ekonomi %3-4 buyurken basarisizlik AKP'nindir diyoruz.

1 Yorum Var.:

goktug dedi ki...

Sn Ekonomix;
Tam Sn Deniz Gökçe yi okudum; hem tebrik hemde sitem yorumu yazdım; döndüm baktım sizde kendisini eleştirmişiniz.
Kendisi aylardır cımbızla pozitif haberleri ayıklayıp yayınlıyordu ama ne olduysa sanki birgün de olmuş gibi şimdi AKP'ye eleştiri yazısı yazmış. Halbu ki yurt içinde olan herşey AKP nin yıllardır uyguladığı politikaların sonuçları değil mi???
Şimdiki ekonomik çıkmazın sorumlusu kimdir acaba??
:) TEKTILCILER

Çok Saygılar...