Rakı da İçki mi?

Dun New York'a yeni gelmis Turk arkadaslarla 34 ve 3th Avenue'daki Ali Baba lokantasina gittik. Sahibi konusurken surekli "eeele mi, eeele mi?" diyen Sivasli Cemal Amca, cana yakin bir insan. Gecen seneye gore fiyatlarini %10 kadar arttirmislar, cok da ucuz sayilmaz. New York'ta bildiginiz daha lezzetli ve hesapli bir Turk lokantasi varsa yorumlar kismina birakirsaniz sevinirim.

Turk'um diye soylemiyorum, dunyanin en iyi mutfaklarindan bir tanesine biz sahibiz. Arkadaslarin gelisinden istifade guzel bir yemek yiyelim diye dusundum. New York'un igrenc metrosunda 40 dakika suren yolculuktan sonra lokantaya ulastim. Arkadaslardan bir tanesi ile orada yeni tanistim; sivesinden Konyali oldugunu tahmin ettigim bu kisi "sarap soyleyelim mi?" soruma "ben yemekle bir tek su icerim" cevabini verince bir an benim planlarin yattigini dusundum.

Ben Sili uretimi Cabernet Sauvignon soylemeyi, yaninda da 10 cesit sicak soguk meze ve bir karisik izgara soylemeyi planliyordum. Bizimkiler kafalarina gore iki tane meze soylediler, bir tanesi de neredeyse tavuklu Adana soyluyordu. Bence "tavuklu Adana", vejeteryan hamburger gibi gerizekali bir ifade ve yasaklanmasi gerekir ya neyse. Sira bana gelince ben de karisik izgara soyledim, yaninda da Efes istedim. Burada bir parantez acip Efes'in birinci sinif bir bira oldugunu da belirteyim.

Ben Efes soyler soylemez benim "dindar" zannettigim yemegin yaninda sadece su icen arkadas "ya burada Efes varmiydi" deyip o da Efes soyledi. Ben de "madem icki iciyordun niye daha once soylemedin" deyip onlara planlarimdan bahsettim. Diger arkadas "yapma kebabin yaninda sarap icirip bizi Turkiye'dekilere rezil mi edeceksin, raki soyleyelim" deyince ben de istemeden kabul ettim. Coktandir da raki icmiyordum, belki Efe Raki Tekel rakisindan daha iyidir diye umit ederek birer duble raki soyledik (siseyle satmiyorlardi). Yaninda da bir suru meze...

Bence raki igrenc bir icki, arkadas zoruyla ictim resmen. Iki yudum ickiye de $7.5 para odedim. Maliye bakanligi vergileri abartarak resmen rakinin icine limon sikmis. Turkiye'de rakinin sisesi 36 YTL'ye kadar cikmis. Alismis kudurmustan betermis derler ya, millet de hala raki icmeye devam ediyor.

Aslina bakarsaniz rakinin tarihcesi o kadar eski de degil. AKP mentalitesine sahip ama daha fazla gucu olan Osmanli padisahlarinin meyhanelerde sarap satisini yasaklamasi (sigara yasagi) rakinin gizlice evlerde yapilmasinin yolunu acmis. Ondan once meyhanelerde meze ile birlikte sarap icilirmis. Yani sarap Turklerin rakidan onceki milli ickisi imis. O yuzden de kebapla ve mezeyle birlikte sarap da icilir mi diye bana gelmeyin.

Neticede yemek guzeldi, sarap icseydik daha guzel olurdu.

Lokanta'dan ciktiktan sonra hemen yolun karsinda yeni "Red Mango" acilmis, oraya gittik. Red Mango'nun da ilginc bir hikayesi var ama onu da artik baska bir zaman anlatirim.

6 Yorum Var.:

Hakan Soy dedi ki...

anlamsız aşağılamalar. bence rakı en iyi, en güzel içkilerden biridir. "içkilerin yeri ayrı ayrıdır" diyenlerden olmakla birlikte birayı da en kötü içki olmakla suçlayabilirim ama zevk meselesi işte...

Antropolog dedi ki...

Karışık ızgarayla Shiraz daha güzel olmaz mı? Bir dahaki sefere Yeni Dünya Shiraz'ı öneririm.

Haldun dedi ki...

Şu hayatta rakı sevmeyen bir benim sanıyordum ki, ne mutlu, yanılmışım. Hoş, özellikle genç rakı tüketicilerinde bir avama öykünme, bir slumming havası da sezilmiyor değil. Yoksa çoğu insanın o leş kokulu içki için ölüp bittiğine inanasım gelmiyor. Hadi bi de kıçımdan oran sallayayım, rakı içenlerin yarısı errrkekk görünmek için bu yola giriyor diyorum. Arada bir de "Abi fasıl var gelcen mi?" filan diyen oluyor, evde istif ettiğim kızılcık sopalarına veriyorum suyu, öylesine öfkeliyim bu mevzuda.

Ha bir kere bu 'fasıl'a tanıklık ettim ve gördüm ki Talatpaşa pavyonlarından (Ankaralılar bilir) gelme peruklu at hırsızı kılıklı bi adam kasap havası filan söylüyor, e yuh artık.

Rakı ve arabesk sevmeyen müstakbel bir beyaz yakalı namzedi olarak bunun ne şekilde, ne için, tam olarak hangi saiklere dayanılarak özenilen birşey olduğunu çözebilmiş değilim. Ted'te Sen Benuğa'da okumuş çocuklara yazık olmuyor mu cidden?

Cuneyt Kazokoglu dedi ki...

Ekonomix Bey,

Ayip etmissiniz.

Haldun Bey,

Siz de haklisiniz, poz olsun diye raki icen cok vardir. Aynen poz olsun diye bok tadinda puro icen deli gibi adam oldugu gibi meselâ.

Wikipedia'yi bir kaynak olarak sevmiyorum. Birincisi önüne gelen yazabiliyor, ikincisi yazilanlari denetleyenlerin konunun ne kadar uzmani oldugunu da bilmiyorum.

Deniz Gürsoy'un cok güzel bir kitabi var: "Cilingir Sofrasinda Raki" diye. Bulursaniz tavsiye ederim alin.

Kitapta belirtildigine göre 2. Selim'in 1573'te Istanbul Kadisi'na yolladigi bir hükümde Müslümanlara raki satilmamasi emri var, yani 16.yy'da raki var Osmanli'da. "Meyhanelerde meze ile birlikte sarap icilir" ifâdesi de eksik, meyhânelerde hem sarap, hem raki icilirdi. Bunu da Resad Ekrem Kocu'nun "Eski Istanbul'da Meyhaneler ve Meyhane Köcekleri" kitabindan okuyabilirsiniz.

Son söz: Raki bir kültürdür. Bilincli bir sekilde, anlayarak, o kültüre vâkif olarak icilirse mânâsi vardir. Yoksa o kültür biran önce edinmeye bakin derim. Sonra rakiyi gene sevmeyebilirsiniz fakat o bile farkli bir sevmeme olur.

Selamlar,
Cüneyt

Blog Sahibi dedi ki...

Cuneyt Bey,

Elinizdeki rakiyi masaya koyun da su petrol fiyatlarindaki gelismelere hakkinda bir yorum yapin. Yanlis anlamayin, saka yapmiyorum, dalga da gecmiyorum. Piyasalar bir kutuptan oteki kutuba gidiyormus gibi geliyor bana, hem de bir kac hafta gibi kisa bir surede. Sizin, bu piyasanin icinde olan birinin, bu konudaki gorusunuzu merak ediyorum.

Cuneyt Kazokoglu dedi ki...

Mail attim.