Isabetli Tahmin Nasil Yapilir?

Mudavim okuyucularimizdan Senol Bey su soruyu yoneltmis: "5 AĞUSTOSTA AKBNK SATTIM DEDİNİZ. O ZAMANLAR DEĞERİ 6.80-7.-YTL İDİ. BUGÜN 5.95.- BU KADAR İSABETLİ TAHMİNLER NASIL YAPABİLİYORSUNUZ???"

Cevabi basit: Isabetli tahmin yapmak zorunda oldugum icin. Bu blogda yazarak para kazanilmadigini bedavaya calisan diger yazarlarimiz gibi siz okuyucularimiz da biliyorsunuzdur. O zaman para kazanmak icin tek caremiz burada isabetli tahminler yapmak ve bir gun kesfedilmeyi beklemek. Allahtan umut kesilmez, Turkiye'de iyi bir analiste/danismana ihtiyac duyan en azindan bir sirket vardir diye dusunuyorum.

Kizim sana soyluyorum gelinim sen anla cevabindan sonra sorunun gercek cevabini vereyim:

1. Isabetli tahmin yapabilmenin sirri isabet oraninin yuksek olacagini dusundugunuz tahminler yapmaktir. Mesela Fenerbahce Partizan macinin sonucunu tahmin ediyorsaniz (Fener'i sevmeseniz bile) Fener kazanir diye tahmin etmeniz gerekir.

2. Ekonomiyle ilgili tahminler yapiyorsaniz, trendlere ve momentuma bakarak tahmin yapin. Ekonomi hizla buyuyorsa bunun aniden yavaslamasi o kadar kolay sey degildir. Mesela 2006 yilinda Asaf Savas (o siradaki dalgalanmayi da firsat bilerek) yanlis bir sekilde karamsar bir buyume tahmini yapmisti. Biz de onu bu sutunlarda madara etmistik.

3. Her zaman trendleri izleyerek dogru tahmin yapmak mumkun olmaz, bazen de trendlerin kirilacagina yonelik tahmin yapmak gerekir. Bu konuda iki ayri strateji izleyebilirsiniz. Birincisi surekli trendin ters yonunde tahmin yapin, mumkun oldugunca da karamsar olu. Mesela Morgan Stanley'den Steven Roach, ya da NYU'dan Roubini yillarca karamsar tahmin yaptilar. Eninde sonunda tahminleri tuttu, simdi de "ekonomi gurusu" olarak medya koselerini susluyorlar. Ikinci yontem biraz daha riskli. Bunun icin gercekten ekonomi bilmeniz, oncu gostergelerden anlamaniz, ve piyasalari iyi yorumlamaniz gerekiyor. Her doktora yapmis adamin yapacagi is degil bu. Mesela ben gecen sene Merkez Bankasi 2008 icin %3.2 enflasyon tahmini yaparken bunun hayalden ibaret oldugunu soylemistim. Iskembeden atarak bu tahmini yapmadik.

4. En zorlu tahmin finansal piyasalarin gidisatiyla ilgili tahminlerdir. Kendine uzman susu vermis bir cok kisinin finansal piyasalarda isabetli tahmin yapma orani ortalama %50'dir. Nedeni gayet basit. Bir tahminci A hissesi cikacak deyip satin aliyorsa, bunun karsisinda baska bir tahminci A hissesi dusecek deyip satis yapiyordur. O yuzden ortalama tahminin dogru cikma olasiligi %50'dir. Ancak piyasada bazi tahminciler digerlerinden daha iyidir ve genellikle bu kisiler Hedge fon isine girerler. Bu kisilerin dogru tahmin yapma orani %55-60 gibidir (cevresi genis olup bu ise girenleri ayri tutuyorum). Mesela efsanevi Warren Buffett'in dogru tahmin ortalamasi %62 gibi rakamdir. O yuzden bir kisi size kalkip benim dogru tahmin oranim %80'dir derse yalan soyluyordur (bunun diger aciklamasi icin 5. maddeye bakin). Ben bu sene yaptigim tahminlere baktigimda %80 gibi bir isabet oranina ulastigimi goruyorum!!! Sene basinda borsanin dusecegi tahminimden tutun da S&P'nin 1250'nin altini gorecegini soyledigim tahminim olsun, gecen ay petrol fiyatlari $140 iken dusecegi tahminim olsun, ya da iki hafta once AKBNK'in ve borsanin dusecegi yonundeki tahminlerim olsun cogu dogru cikti. Nasil oldu da boyle oldu?

5. Sans. Piyasalarin yonunu dogru tahmin etmek kolay degil, ozellikle tahmin yaptiktan hemen sonra bunlarin gerceklesmesi ise kesinlikle sanstir. Benim ortalama isabet oranim %60 civarinda seyreder, bu sene biraz sansliydim ve %80'e ciktim. Ama bu gelecekte yapacagim tahminlerin %80 dogru cikacagi anlamina gelmez. Yine de esit agirlikta tahminler yaparsam %60 isabet oraniyla bile zengin olmam cok kolay. Peki %60 isabet oranini nasil tutturuyorum?

6. Piyasadaki anormal beklentilere bakip hangilerinin olasiligi dusuk ise tersini tahmin ediyorum, biraz tecrube biraz egitim biraz da sans. Bir de gecmiste yaptigim analizlere bakip nerede neleri yanlis yaptigimi irdeleyip kendimi gelistirmeye calisiyorum. Bu blogda niye Deli Dumrul gibi tahmin yapiyorum saniyorsunuz?

Gelecekle ilgili bugun ne tur tahminler yaptigimi merak ediyorsaniz, bizi izlemeye devam edin derim. En son gecen persembe gunu S&P'nin onumuzdeki 9 ay icerisinde 1150 seviyesini gorecegi tahminini yapmisim. O gun S&P 1285 idi, su anda 1264. Bakalim bu tahmin dogru cikacak mi!!!

Bu konu ile diger alakali bir yazi ise Borsa Nasıl Oynanır? En Sağlam Tüyolar baslikli yazimizdir.

0 Yorum Var.: