Durun yahu, daha batmadık

TÜİK dün 2007'nin ikinci çeyrek dönemine ilişkin milli gelir verilerini açıkladı. İlk çeyrekte yüzde 6.9 olan büyüme oranı ikinci çeyrekte yüzde 3.9'a gerilemiş. Hakikaten ciddi bir yavaşlama ama bugünkü gazetelerde bu konuyla ilgili olarak yer alan haber ve yorumlar tam evlere şenlik.

Mesela ekonomi yavaşlarken cari açıktaki yükselişin sürdüğü iddia edilen şu haberi yazan arkadaş bize cari açığın son 6 aydaki seyri konusunda birşeyler söyleyebilir mi? Ben cari açığın (tabii ki ekonomideki yavaşlama nedeniyle) 6 aydır yerinde saydığını sanıyordum. Yoksa 6 aydır yanlışlıkla Türkiye yerine Patagonya'nın cari açık rakamlarına mı bakıyorum. Durun şunlara bir daha bakayım.

Ekonomide durgunluk riskinin arttığı iddia edilen şu haberi yazan arkadaşın da bize son aylara ilişkin bazı verilerden bahsetmesi gerekmez miydi? İkinci çeyreğin üzerinden neredeyse 2.5 ay geçti beyler. 2.5 ay öncesine ilişkin verilerle bugünkü duruma ilişkin yorumlar yapamazsınız. Gidin böyle bir yorum yapmak için hangi verilere bakmanız gerektiğini öğrenin de onlara bakarak konuşun.

Tevfik Güngör'ün ya da esas adıyla Güngör Uras'ın bugünkü yazısında da bir sürü yanlış var. Fakat artık kendisini ciddiye almadığım için bu yazı için birşey söylemeyeceğim.

Fakat ciddiye aldığımız yazarlardan biri olan Uğur Gürses'in bugünkü yazısı da tuhafıma gitti. Gürses, "2007'de yüzde 4'lük büyüme bile zor" demiş. Gelin biraz aritmetik yapalım. Büyüme ilk çeyrekte yüzde 6.9, ikinci çeyrekte yüzde 3.9 oldu. Yılın tamamında büyümenin yüzde 4'ün altında kalması için, üçüncü ve dördüncü çeyreklerde yüzde 3'ün altında büyüme oranları yaşanması gerekir. Hakikaten ekonomideki durumu o kadar kötü mü görüyorsunuz Uğur Bey? Benim gözlemlerim pek öyle değil de o yüzden soruyorum.

Neyse, lafı fazla uzatmadan kendi değerlendirmelerimi yazayım. Birincisi, ikinci çeyrekte ekonomide görülen yavaşlama sürpriz falan değil beklenen bir gelişmeydi (Orhan Karaca'nın şu yazısına bakın). İkincisi, ekonomide bu yavaşlama olurken cari açık artmaya devam etmemiş yerinde saymıştı. Üçüncüsü, yılın ikinci yarısında büyümenin bir miktar hızlanmasını bekliyorum. Temmuz ayında ithalatın yeniden hız kazanması, CNBC-e Tüketim Endeksi'ndeki gelişmeler (bu endekste yıllık değişime bakın) vb. bunun açık delilleridir. Dördüncüsü, ekonominin bu yılı da yüzde 5'in üzerinde bir büyüme ile kapatabileceğini düşünüyorum.

8 Yorum Var.:

mr. brooks dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
mr. brooks dedi ki...

sabah gazetesi linkleri ile ilgili ufak bir ayrinti:
bastaki "www"yu silip onun yerine "arsiv" yazarsaniz ileride linkler outdated olmuyor. bu sekilde olursa ertesi gun calismayabiliyor.
.
ugur gurses'in yazisi beni de sasirtmisti. sizin yaziyi okuyunca bosuna sasirmamisim diye sevindim.

ekoturka dedi ki...

Üçüncü çeyreğin yıllık GSYIH içindeki payının yüzde 30 kadar olduğunu anımsarsanız, üçüncü çeyrekte yüzde 3, dördüncü çeyrekte yüzde 4 büyürse ekonomi, sabit fiyatlarla bir zahmet hesaplayınız.
O zaman Gürses'in ne dediğini anlayacağız.

ekodok dedi ki...

Bu yazıyı o hesabı yaptık da yazdık Ecoturka Bey. Buyrun bir de beraber yapalım. 1987 yılı sabit fiyatlarıyla GSYİH rakamları, 2006:01-2007:02 dönemi itibariyle ve bin YTL olarak şöyle:

2006:01..........31.979
2006:02..........37.615
2006:03..........47.625
2006:04..........38.514
2007:01..........34.185
2007:02..........39.095

Sizin dediğiniz gibi üçüncü çeyrekte yüzde 3, dördüncü çeyrekte yüzde 4 büyüme olursa bu dönemlerdeki GSYİH şöyle olur:

2007:03..........49.054
2007:04..........40.055

Bu durumda 2007'nin tamamındaki GSYİH 162.389 olur. 2006'nın tamamındaki GSYİH 155.733 olduğu için de buradan 2007 büyüme oranı yüzde 4.3 olarak hesaplanır.

Yani sizin verdiğiniz rakamlarla bile 2007 büyüme oranı yüzde 4'ü geçer. Kaldı ki ben üçüncü ve dördüncü çeyrekte büyüme oranlarının sizin verdiğinizden yüksek (yüzde 5 civarı) olacağını düşünüyorum. Hesaplarıma göre 2007 büyüme oranının yüzde 4'ün altında kalması ise ancak üçüncü ve dördüncü çeyreklerdeki büyüme oranlarının yüzde 2-3 arasında çıkmasıyla mümkün.

yakm dedi ki...

ikinci çeyrek büyüme rakamlarının yorumlarında hiç değinilmeyen önemli bir özellik var. BAZ ETKİSİ. Hatırlanacağı gibi 2006 mayıs ayında başlayan kur hareketlenmesi , 8 haziran ve 26 haziran da gelen 15, 17.5 gecelik faiz ayarlamaları sirasinda düşük faizden banka kredisi, kapan tüketicinin elinde kalmıştı. ve bununda katkısı ile 2006 2. Çeyrek gsmh büyümesi 9.2 olmuştu.
3. Çeyrekten itibaren bu etkinin de ortadan kalktığı görülmelidir. 3. çeyrekte daha yüksek bir büyümenin görülmesi muhtemel olduğunu düşünüyorum

2006Q1 6.3
2006Q2 9.2
2006Q3 4.3
2006Q4 4.5
2007Q1 6.8
2007Q2 3.8

mr. brooks dedi ki...

baz etkisi derken??
ceyrek donemler sonunda aciklanan buyume rakamlari son oniki aylik buyume mi yoksa uc aylik buyumenin 12 ay boyunca ayni seyri izlemesi halinde olusacak yillik buyume orani mi?
ben ikincisi diye biliyorum, yaniliyorsam duzeltmeniz ricasiyla...

yakm dedi ki...

Açıklanan rakam bu yıl nisan,mayıs,haziran aylarında üretimin geçen yılın aynı dönemine göre değişimini söylüyor.
Geçen yıla baktığınızda 2.Çeyrek büyümesinin diğer çeyreklerden fazla olduğu görülüyor.
Benim beklentim 2007 2. Çeyrek büyümesinin diğer çeyreklerden düşük olmasının normal olacağı

ekoturka dedi ki...

Evet şimdi yorumlarınızı merak ediyorum. 2007 büyümesi ne olur sizce?