Efendim, konu şu. Geçenlerde Zaman Gazetesi'nde yer alan bir habere göre, devletin maliyeti yüksek bulup köprü yapmadığı Seyhan Nehri üzerindeki bir yere, girişimci bir aile köprü yapmış. Adana ile Mersin arasındaki mesafeyi 70 kilometre kısaltan bu köprüden geçen araçlardan da ücret tahsil etmeye başlamış. Bölgede yaz aylarında yoğun bir çalışma yapan biçerdöver ve kamyonlardan 50, traktörlerden 25, otobüslerden 15 ve taksilerden de 3 YTL ücret alıyorlarmış. Köprüden günde 100-120 kamyon, 30-40 traktör ve yaklaşık 50 otomobil geçiyor ve aile otobandan bile fazla gelir elde ediyormuş. Vatandaşlar yolu epey kısalttığı için bu yolu tercih ediyor ama geçiş ücretlerinin yüksekliğinden de şikayet ediyorlarmış.
Bu girişimciliğe şapka çıkarılmaz da ne yapılır. Devletin el atmadığı sorun işte böyle piyasa mekanizması içinde çözülmüş. Üstelik bana kalırsa geçiş ücretleri de öyle yüksek müksek değil. 4 kişi kapasiteli otomobillerden 3 YTL, 45 kişi kapasiteli otobüslerden 15 YTL alınmasının neresi yüksek? Muhtemelen 15 YTL o otobüsteki 1 yolcunun ücretine ancak tekabül ediyordur. Taşıdıkları yükün değerini göz önüne alırsak kamyon ve traktörlerden alınan ücret de yüksek sayılmaz diye düşünüyorum. Yalnız biçerdöverlerin gelir potansiyelleri konusunda bilgi sahibi olmadığım için onlardan alınan ücret konusunda birşey diyemeyeceğim. Fakat ücret fahiş olsaydı onlar da herhalde köprüden geçmek yerine 70 kilometrelik yolu gitmeyi tercih ederlerdi.
Bu arada yetkililer ise "Önüne gelen köprü yapamaz" diyor ve söz konusu yere şimdi köprü yapmaya hazırlanıyorlarmış. Fakat bana kalırsa devlet bu olaydan yanlış bir ders çıkarmış. Bu işin böyle piyasa mekanizması içinde çözüldüğünü gördüğüne göre, önüne geçmek yerine, ulaşamadığı başka yerlerde de özel girişimcilerin köprü yapmasını teşvik etse daha iyi olurdu. Böylece maliyetine kullananın katlanacağı köprülerin inşasıyla vergi mükellefleri bir yükten daha kurtulurdu. Yalnız devletin bu köprülerin uygun tekniklerle yapıldığını denetlemesi şart tabii. Aktardığımız olaydaki köprüyü ben gazetedeki resimden köprüden çok sala benzettim. Yalnız resim uzaktan çekildiği için kesin bir karar veremedim.
9 Yorum Var.:
o haberi okumustum da...
o kopru mersin adana arasini nasil 70 km kisaltiyor onu anlamadim.
adana zaten 70 km. mersine.
belki baska bir mesafedir. ama 70 km kisaltiyorsa fiyat az bile. benzin parasi 15 ytl eder zaten...
Valla biz haberin yalancısıyız. Hayatında Adana'dan sadece bir kez geçmiş bir insan olarak Adana-Mersin arası ne kadardır bilmiyorum. Bu olaya Adana-Mersin arası olayı olarak değil, bir girişimcilik olayı olarak bakın. Fakat biz de bir dahaki sefere böyle bir şey olduğunda hemen üstüne atlamak yerine daha etraflıca araştıralım. Kötü oldum şimdi.
Merhaba,
Mr. Brooks'un uyarısı yerinde ama benim anladığım bu köprü doğrudan Adana-Mersin şehir merkezlerini birleştiren hatta değil. Daha farklı bir yerde olabilir ve sapa bir yolu kestirme hale getiriyordur. Detaylı haritalardan bakmak lazım. Eve gidip bizim oğlanın atlasını bir inceleyeyim.
FST, izlenimler
evet farkli bir hatta olsa gerek. cukurovanin tarlalarinin arasinda biryerde olabilir.
girisimciyi de takdirle karsilamak lazim tabi. haberdeki fotografinda muzipce gulumsuyordu kapitalist kerata. para tatli tabii..
Ekodok ve Mr Brooks,
Detaylı bir haritada bahsi geçen köyleri buldum, epey güneyde, kıyıya yakın Seyhan nehrinin iki yanındalar. Buradan Mersin'e gidebilmek için Seyhan'ı köprüyle geçmezseniz, 70 kilometre olmasa bile epey bir yol gidip kuzeye çıkmanız gerekiyor. Yani girişimcilerimizi tebrik etme konusunda hata yapmamışız.
FST, izlenimler
Teşekkürler Fethi Bey. Size de zahmet verdik.
Rica ederim, yeter ki doğru ortaya çıksın, kafamızda şüphe kalmasın.
Selamlar.
ben de ilginiz icin tesekkur ederim,
selamlar...
Güya "özel sektörün yapamayacağı kadar yüksekmaliyetli işleri devlet yapardı" ya.. Vallahi bu olay bunun bile hurafe olabileceğini gösteriyor.
" Yol nereden geçiyor?" tartışması bence saçma, görünen o ki insanların "işine yarıyor".
Diylim ki sal şeklinde bu köprü?.. Galata Köprüsü yıllarca dubalarla taşınrken devletinaklı neredeydi?
Kaldı ki devletin yaptığı pek çok fecaat köprü vardır ki, orta ayaklarından çökmüştür.
Türk insanının önündeki en büyük engel, zekâsının hızı, milletin yaratıcılığına yetişemeyen devlet!
Yorum Gönder