Hesap Kitap Meselesi

Sabah gazetesinden Aydin Apaydin diyor ki:

VOB nedir?     Taksi Şöförü   Borsa Tüyoları?   Olasılık nedir?   Enformasyon Nedir
"TİM' in gazetelere parasını ödeyerek verdiği ilanlarda, son dört yılda ihracatın yüzde 137 oranında artmış olmasından övgü ile bahsedilip, katkısı olanlara teşekkür ediliyor . İhracatın patronları, BAŞBAKAN Erdoğan'a şirin gözükme adına, bu ihracat artışının 4 yıllık AK Parti iktidarı döneminde gerçekleştiğini vurgulamaya çalışıyor. Ancak ilanda belirtilen ihracat artış oranı 4 yıllık değil, 5 yıllık orandır...
İlanda belirtilen rakamlar doğru değil. Türkiye'nin ihracatı son dört yılda yüzde 137 değil, yüzde 80 oranında artmış ( bkz. yüzde hesabı nasıl yapılır). 2003 yılının ihracat rakamı 47.8 milyar dolar, 2006 verilerine bakıyorum ihracat rakamı 86.0 milyar dolar. Demek ki, 2006 yılı ihracat tutarının 2003 yılı tutarına oranı yüzde 137 değil, yüzde 80'dir.
Peki yüzde 137 oranını TİM nereden buldu? TİM, 2002 yılı ihracat tutarı olan 36.1 milyar doları de hesaba katarak yüzde 137 yi buldu. O zaman TİM 70 milyon Türk halkını yanlış bilgilendiriyor . Çünkü 2002 yılını hesaba dahil ettiğine göre 4 yıl değil, 5 yıllık ihracatın artışı yüzde 137 olarak belirtmesi gerekir. Bu kadar basit bir hesabı beceremeyen veya kasıtlı bu şekilde kullanan TİM Başkanı Satıcı ve Dış Ticaretten sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen'in bundan böyle açıklayacağı rakamlara ne kadar güveneceğiz bilemiyorum." Aydin Apaydin, Sabah, 30.01.2007
Bu yaziyi okuyunca once bir seyler yazmak geldi aklima. Sonra dedim ki hata yapmak insana mahsustur, hosgorulu olmaliyiz. Uzerinde durmayalim. Ertesi gun Aydin Apaydin tekrar ayni konuda yazip kendisinin hakli oldugununda israr etti:

Bakan Tüzmen, ne zaman sıkışırsa hemen kendince dahiyane bir tek cümle kurarak işin içinden sıyrılmaya çalışır. Ancak bu kez sıyrılması pek kolay olmayacak, çünkü suçüstü yakalanmıştır. Vücut şovu yaparken göbeğini saklayabilir, ancak bu kez yaptıklarını saklayamayacak...
Artış oranını belirleyen endeks hesaplamasında temel yıl (2003=100) baz alınarak ihracat rakamını 47.8 olarak alır, dört yıllık iktidar dönemimin 2006 sonu rakamını da incelenecek dönem olarak 86.0 milyar dolar olarak alır ve bu dönem ihracat artış oranını yüzde 80 olarak bulurum.
Yok eğer ilanda görmezlikten gelinen 37 milyar dolarlık 2002 yılı ihracat tutarı hesaba katılarak '2002 yılına göre, son dört yıldaki ihracat artış oranı' yazılsaydı, onların bulduğu yüzde 137 oranını doğru olur ve şu şekilde hesaplanırdı. 2002 yılı temel yıl (2002=100) baz kabul edip 37 milyar doları esas alınır, incelenecek dönem olarak da 86.0 milyarla oranlayıp yüzde 137 artış oranını bulunurdu. Aydin Apaydin, Sabah, 01.02.2007
Benim 3 sorum olacak:

1. Eger, AKP bir seneden beri iktidarda olsaydi (diyelim ki bugunun tarihi 01.02.2004), iktidar olduklari donem sadece 2003 yilini kapsayacakti. Bu durumda Prof. Apaydin, AKP doneminde ihracat artisini nasil hesaplayacakti?

a. Ihracat, 2002'de 37 milyar iken 2003'de 47.8 milyar olmustur. Artis hizi %29'dur.
b. Ihracat, 2003'de 47.8 milyar iken 2003'de 47.8 milyar olmustur. Artis hizi sifirdir.
c. Ben o zaman dogmamistim.
2. Son 4 sene ibaresi, hangi donemleri kapsar?

a. 2003, 2004, 2005 ve 2006 yillarini
b. 1911, 1953, 2025 ve 2771 yillarini
c. TUIK rakamlari sisiriyor. Sorudaki 4 sene tatil gunlerini de kapsamaktadir.
3. Aydin Apaydin, hesap yaparken hangi cihazi kullanmaktadir?
a. Icine virus girmis bir Microsoft Excel programi
b. Pili bitmis hesap makinasi
c. Hesap mi? Ne hesabi?

Meraklisi icin ihracat rakamlari:
2002___36.1 milyar $
2003___47.3 milyar $
2004___63.2 milyar $
2005___73.5 milyar $
2006___83.8 milyar $

7 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

Yuh yani, prof olmus, ortaokul matematiginden anlamiyor. Ah su politikanin gozu kor olsun, insana neleri unutturuyor.

Adsız dedi ki...

Sormak lazım 5 i 5 kuruştan 5 yumurta kaç kuruş eder diye.

Adsız dedi ki...

süper :))

Adsız dedi ki...

Gerçi başbakan da önceki hükümetlerin çözemediği faili meçhuller arasında Necip Hablemitoğlu'nu da saymıştı. Hablemitoğlu 18 Aralık 2002'de öldürüldü. İlk AKP hükümeti 18 Kasım 2002'de kuruldu. Oluyo böyle yanlışlıklar. Takılmış kalmış Aydın Ayaydın'da. Muhtemelen hükümet 2003'de kuruldu zannediyodur.

Adsız dedi ki...

bugünkü hükümet aslında 2003'te kuruldu...

Adsız dedi ki...

Öncelikle ilginize teşekkür ederim.Benim vurgulamaya çalıştığım nokta ile sizin düşündüğünüz nokta farklı.Ben yazımda niçin öyle hasaplanması gerektiğini söylüyorum. Verilen ilandabilerejk ve kasıtlı olarak, sanki 2003 öncesi ihracat hiç yok. Sadece 2003ten itibaren ihracat yapılmışç Onun için diyorum ki o zaman siz 2002 ninihracat rakamını niçin esas alıyorsunuz. >Ve yine diyorum ki ilanda neden2002 yılına göre 4 yılda artyış 137 dir demiyorsunuz. Böyle söylerseniz nebenin, nede bir başkasının diyeceği zaten olamaz. Nitekim benim bu uyaruımüzeria TİM Başkanı BUrsada yaptığı basın toplantısında ilandaki gibikonuşmamış, benim dediğim gibi demiş ki 2002 yılına göre son dötr yıldakiartış 137 dir. İşte ben bunu demeye çalışıyorum. Fakat görüyorum ki yazıyıiyi okumadan farklı hesaplar içine giren var.Düşüncelerinize saygı duyuyorumSaygılarımla-Prof.Dr.Aydın Ayaydın

Adsız dedi ki...

Emlak Bankası neden batmış olabilir?