Yatirim Yapmayi Ogrenmek

Baska bir okuyucumuz bize yatirim yapmak konusunda bazi sorular yoneltmis, kisaca cevap verecegim:

Ben yazılarınızı ilgi ile takip eden bir okurunuzum (ekonomitürk blogunu yaklaşık 1 yılı aşkın süredir okuyorum). Ara sıra verdiğiniz yatırım tavsiyeleriniz de izliyorum. Şu anda mühendislik eğitimim üzerine yapmakta olduğum işletme yüksek lisansını bitirmek üzereyim. Size danışmak istediğim konu yatırım yapmak ile ilgili. Sizin de takip ettiğiniz ekol olan "temel verilere göre yorum (fundemental analysis)" yöntemi diğer borsa takip yöntemi olan chart takibinden gerek mantıken gerek de eğitimim nedeni ile çok daha doğru gelmekte. Fakat benim sorunum bu methodu özellikle borsa için nasıl uygulayabileceğimi bilememem. İşletme yüksek lisansı yaptığım için temel muhasebe ve makro/mikro ekonomi kavramlarını biliyorum, fakat sizin çok daha iyi bileceğiniz üzere bunlar temel analiz için kesinlikle yeterli değiller. Piyasada bir çok websitesi ve kitap var ama hangisi benim seviyeme hitap eder kestiremiyor, bir yandan da yazarı ya da doğruluğu hakkında fikrim olmadığı için seçmekte zorlanıyorum. Zaten farklı bir lisans alanından gelmenin etkisi ile bir de yaşın gençliği ve çevrede bu tür yatırım işlerine ilgi duyan pek olmayınca bende belki sizin hem bu işi profesyonel olarak yapan, hem de derin akademik eğitiminden geçmiş biri olarak bana belki tavsiye edebileceğiniz kaynak veya kitaplar olabileceği düşündüm. Kaynakların türkçe veya ingilizce olması hiç farketmez, hatta ingilizce tercihim olur çünkü tüm eğitim hayatımı ingilizce gördüm. Bir de borsa ve gerektiğinde tahvil/döviz ihtimallerini düşündürecek durumları nasıl farkedebileceğime yardımcı olacak birşey var ise onun hakkında da fikrinizi rica edecektim.

Aslinda okuyucumuzun yukarida sordugu soruya daha once burada ustu kapali olarak cevap verdik. Simdi ustunu acarak cevap verelim, sis perdesi aralansin: internet.

Genellikle bizim insanimiz interneti asne fisne veya oyun oynamak/eglence gibi amaclara yonelik bir bulus olarak algiliyor. Internetin gucunun henuz farkina varabilmis degiliz. Hindistan bunu daha iyi kavramis ulkelerden bir tanesi mesela.

Okuyucumuzun ogrenmek istedigi konu valuation. Aramaya baslamasi gereken ilk nokta dunyanin en iyi universiteleri. Oralarda valuation konusunda neler ogretiliyor, hangi ders kitaplarini kullaniyorlar, oncelikle bunlari bulmasi gerekli. MIT bir cok dersin notlarini internet uzerinden bedava paylasiyor. Columbia Universitesi bir kac tane dersin ilk bir kac haftasinin video goruntulerini internete koymus. Arayin arastirin, University of Chicago'da, Wharton'da, Stanford'da derslerin syllabus'larini bulun. Neleri ogretiyorlarmis ogrenin.

Ikinci yapacaginiz bu kitaplari internet uzerinden satin almak veya korsan sekilde kopyalamak. Satin almak istiyorsaniz genellikle amazon'da kullanilmis kitaplari ucuza alabilirsiniz, yok ben yoksulum veya para vermek istemiyorum diyorsaniz esnips sitesinden konu veya kitap ismini aratin, karsiniza mutlaka ise yarar birseyler cikacaktir. Mesela okuyucumuzun aratmasi gereken kelime "valuation". Bu aramayi yaparsa bu konunun uzmanlarindan Damodaran'in yazdigi kitaplara ulasabilir. Okuyun ogrenin, benim kesfetmedigim kaynaklari siz kesfedin digerlerine haber verin. Cok calisin. Cok calisin diyorum ama cok calismak nedir onu da tarif edeyim: haftada 80 saat calismak cok calismaktir, 60 saatin altinda calisiyorsaniz hic sansiniz yok. Bir de 100 saat calisanlar var, gelecekte cok vergi verecekler!!

Urfa'ya Oxford geleli yillar oluyor, bizimkiler chat odalarinda dolasmaktan farkedememisler. Herseyi devletten beklemeyin. Iste halep, iste arsin.

Bu konu ile diger alakali bir yazi ise Borsa Nasıl Oynanır? En Sağlam Tüyolar baslikli yazimizdir.

0 Yorum Var.: