Enflasyon ve Buyume

Orhan Karaca enflasyon ve buyume uzerine iki tane yazi yazmis. Oncelikle ekonominin bu sene %5 civarinda buyuyecegi tahminini yapiyor, veriler de buna isaret ediyor. Ote yandan enflasyonun da %6-7 araliginda gerceklesecegini soyluyor.

Hemen arsivlere gittim ve 2 Subat tarihinde Deniz Gokce enflasyon icin %4.8 tahminini yaparken ben %6-7 arasinda gerceklesecek tahminini yaptigim yaziyi buldum. Eski okuyucularim benim karamsar oldugum iki konunun enflasyon ve issizlik oldugunu iyi bilirler. Bugun enflasyon konusuna deginecegim. Ben senenin basinda "uzmanlar" %4'luk enflasyon hedefine bakip reel faizler %14 seklinde hesaplamalar yaptiklari zaman enflasyonun hedefin uzerinde gerceklesecegini savunuyordum. Eger Merkez Bankasi gercekten enflasyonu indirmek istiyorsa faizleri arttirmalidir diyordum. Neticede benim hakli oldugum ortaya cikmis oldu. Enflasyon ne bu sene ne de gelecek sene %4'e inmeyecektir.

Niye boyle diyorum? Simdi faizleri indirmeye basladik. Bunun arkasi gelecek, 1-2 puanla sinirli kalmayacaktir. Bu da faize duyarli sektorlerde buyuk bir canlanmaya neden olacaktir. Bankalar simdi bosuna yukselmiyorlar. Ic talepteki toparlanmayla birlikte buyume de hizlanacak ve bu enflasyonu dusurucu degil yukseltici bir etki yapacaktir. Ote yandan TL'deki degerlenme onumuzdeki yilda azalacak ve doviz cephesinden enflasyondaki azalmaya bu seneki kadar bir destek gelmeyecektir. Ucuncu olarak Cin ve Hindistan'in hizli buyumesinin bir neticesi olan yuksek petrol fiyatlari, yuksek hammadde fiyatlari ve yuksek gida fiyatlari etkisini surdurmeye devam edecektir. Hindistan'in buyumesi de %9'un uzerine cikmis, Cin neredeyse %12 ile buyuyor. Guncel Analizde yayinlanan su yazi gida fiyatlarindaki yukselisi gozler onune seriyor.

Kaldi ki hukumet istihdami arttirmak uzerine "3 aylik acil eylem plani" seklinde saklabanliklara da baslamis vaziyette. Yani ekonomik buyumeyi destekleyecek politikalari uygulamaktan cekinmeyeceklerdir. (Yine de issizlik oranini %7 gibi bir rakama dusurebileceklerini zannetmiyorum)

Bu sartlar altinda ben enflasyonun %4'un altina dusecegini dusunemiyorum. Merkez Bankasi da maalesef hayal kuruyor. Bu son cumleyi okurken benim genelde Merkez Bankasini destekleyen yazilar yazdigimi da aklinizda bulundurun. Neticede 2008'de ekonomik buyume devam eder ama enflasyon da %5'in uzerinde seyreder diye dusunuyorum.

1 Yorum Var.:

mr. brooks dedi ki...

"Simdi faizleri indirmeye basladik. Bunun arkasi gelecek, 1-2 puanla sinirli kalmayacaktir."

neden 1-2 puandan daha yuksek bir faiz indirimine gidilecegini dusundugunuzu anlamadim.