Tekstil Yazilari

Herkes tekstilden bahsediyor ben de bir seyler yazayim dedim. Ama benim yazacaklarim, son zamanlarda Referans gazetesinin arsivlerinden olusturdugum referans listesi ile sinirli kalacak. Buyrun...

İhracatın lideri tekstilde fasoncular can derdinde
Toplam 180 bin işletme ile tekstil ve konfeksiyon sektörüne hizmet eden fason atölyelerinin 19 bini kapandı, 1 milyon fason işçisi işsiz kaldı. İnşaat sektörüyle birlikte sosyal güvenliğin emniyet sübabı olarak kabul edilen fasoncular zor günler geçiriyor.

Arbitraj Nedir    Broker Nedir    Altın Yorumları    Portföy Nedir    Petrol Fiyatları    Nükleer Santraller    Sosyalist Nedir

Üreticiler yurtdışına markalar ise lüks ve tasarıma yöneldi.
Çin, Hindistan gibi ülkelerle ucuz işgücü ve hammadde maliyetlerinde yarışamayan çok sayıda üretici çareyi Mısır, Özbekistan gibi ülkelere yönelmekte ararken, markalaşma yönünde karar kılan şirketler ise tasarıma ve kaliteye yöneldi.

Ucuz üretimi bıraktık hızlı modaya yöneldik.
Nike, Gap, Banana Republic, Old Navy, Lands'End, Schlafgut ve Zara gibi dünyaca ünlü hazırgiyim markaları için üretim yapan Yeşim Tekstil'in CEO'su Şenol Şankaya, hazırgiyim üretiminde ucuz ürünlerin üretiminden çıktıklarını hızlı modaya döndüklerini söyledi. Şankaya, Türkiye dışındaki üretimlerini fason olarak yaptırdıklarını belirterek "Mısır, Moldovya ve Bulgaristan'da fason üretim yaptırıyoruz. Biz katma değeri yüksek moda ürünlerimizi Türkiye'de üretmeye devam edeceğiz. Türkiye, ucuz ürün üretiminden yavaş yavaş çıkmaya başladı. Modaya dönük, katma değeri yüksek üretim giderek artıyor. Biz de bunu dikkate alarak yatırımlarımızı gerçekleştiriyoruz” dedi. Kazanılmış pazarları kaybetmemek için büyük özveri gösterildiğini belirten Şankaya, "Yurtdışındaki üretimlerin tasarım ve kumaşları Türkiye'den gidiyor. Ucuz ürün isteyen müşterilerin taleplerini de bu fason üretimlerle temin ediyoruz" dedi.

Tüzmen ve Satıcı, Mısır'ı niye öptü
Önce kafanızı kaldırıp "küresel ekonomi kimi neye zorluyor?" bir bakın. Ondan sonra varsa insaf sınırlarını zorlamadan eleştirinizi yapın. Bakın benzer bir tartışma Amerika’da çağrı merkezleri üzerinden son 5 yıldır yapılıyor. Bırakın tekstil konfeksiyon gibi sanayi sektörlerini, hizmet sektörü bile artık dünyanın bir ucundan diğerine taşınıyor. Siz hâlâ eninde sonunda üretim bandının belli aşamaları daha az gelişmiş ülkelere kayacak tekstil ve konfeksiyonu ülkenizde tutma nutukları çekiyorsunuz. Üzgünüm ama çok geç. Satıcı ve Tüzmen’i "neden böyle bir işe öncülük ediyorsunuz" diyerek neredeyse vatan haini ilan edeceğimize, son 5 yıldır kur çıkmazına takılıp alternatif geliştiremedikleri için eleştirmek gerekiyor. Kimse "tekstil ve konfeksiyon sektörü bitti!" çarpıtmasına girmesin. Merak etmeyin üretimde rekabet şansı olmayan bölümlerin Mısır’a akılcı bir plan dahilinde taşınması tekstil ve konfeksiyonu bitirmez, tam tersi "yaşam öpücüğü" verir. Merak eden şimdiye kadar belli ünitelerini Mısır’a taşıyan şirketlerin, bırakın Türkiye’de ki işlerini tasfiye etmelerini, kapasitelerini nasıl arttırdıklarını sorup öğrenebilir.

İki yıl içinde 40 fermuar firması kapandı, sektörde kârlılık sıfır noktasında
Fermuar sektöründe istihdam kapasitesi neredeyse yüzde 100 düşmüş durumda. Kapasite kullanımını yüzde 40’larda tutmak için büyük çaba harcayan sektörün kârlılık oranı, geçen seneden bu yana sıfır.

N’olacak bu tekstilin hali?
Türkiye, Gümrük Birliği sürecine ilişkin ev ödevlerini en başta yapmış olsaydı, bugün lokomotif tüm dünyada keyifli ıslıklar çalarak dağ bayır dolaşıyor olacaktı. Ama olmadı. Gümrük Birliği sonrasının ekonomik uyum yasalarını çıkarmak için kuzu kuzu başımızdan çok büyük bir ekonomik kriz geçmesini bekledik. Oysa uyum yasaları Gümrük Birliği’nin hemen ertesinde çıksaydı tekstil sektörü de buna göre yapılanacak ve ucuzculuktan kurtulmuş olacaktı.

Tekstil ve hazır giyimde 2006, tasarımcıların yılı olacak
Türk hazır giyimi yeniden global yapılanmaya girdi. Bizler, seri üretim yapıyorduk, bundan sonra adetle üretime geçmeliyiz. Maliyet-fiyat dengesine çok dikkat etmeliyiz ve en önemlisi artık mutlaka tasarımcı çalıştırmalıyız ki, katma değeri yüksek ürünlere yönelelim.

Global bir marka
Time Dergisi’nin geçtiğimiz Eylül’de yayımlanan Style&Design sayısında, dünyanın en iyi 16 jeans markasından birisi olarak gösterdiği Mavi, bugün Bloomingdale’s den Nordstrom’a kadar dev perakende zincirlerinde premium markalar arasında yerini günden güne sağlamlaştırarak, 50 ülkede, 4.600 satış noktasında müşterileriyle buluşuyor.

Tekstilcinin derdi içimizdeki Çinliler.
Elegant markasıyla ünlü Tekerekoğlu Tekstil'in Başkanı Arif Tekerekoğlu haksız rekabetten yana dertli. Ürünlerinin kopyalanıp ucuza satılarak hem sektörün hem Türkiye'nin zarara uğratılmasından yakınıyor. Ve hükümetin ilgililerini bu sıkıntının sona erdirilmesi için göreve çağırıyor.

Türkiye, kumaşta organik ürünlerle ABD'de fark yaratmayı umuyor.
"1 milyon tona yakın pamuk üretiyoruz. ABD'de trend ne ise onu yakalayabilecek bir kumaş alt yapımız var. Türkiye'nin şansı ise bütün bu değişim içerisinde her birimde yer alabilecek kapasitesinin olması"

Dışa açılma rekabet için yeterli olmadı, sanayi politikası şart.
Birleşmiş Milletler Sınai Gelişme Örgütü 'Rekabetçi Sanayi Performansı Endeksi'ne göre Türkiye’nin mamul mal ihracatında düşük teknolojili ürünlerin payı yüksek. 2004 yılında ihracatın yüzde 43,9’u düşük teknolojili mallardan oluşuyor. İleri teknolojili malların mamul madde ihracatımız içindeki payı ise sadece yüzde 6,9.

0 Yorum Var.: