Borsada Sektor ve Hisse Secimi Nasil Yapilir

Borsada sektor ve hisse secimi nasil yapilir diye merak eden bir okuyucumuz bize su emaili atmis:

"Sn Ekonomix ; siteyi ilgiyle izlemekle beraber mümkün olursa BORSADA SEKTÖR ve HİSSE seçiminide irdeleyebilirseniz memnun olurum.Hisse seçiminde kullandığınız muteber bir değerleme modeli var mı? Veya siz kullanmıyor olsanız bile ABD' geçerli değerleme modelleri üzerine bir çalışma ; eskiden beri süregelen modeller vaya son dönemde daha çok öne çıkan modellleri de içerebilirse memnun olurum."

Once ikinci kisma cevap vereyim. Okuyucumuz oyle bir sey istemis ki simdi burada iki paragrafta anlatilacak seyler degil. Zaten biz de sag tarafta "Surekli Izlediklerim" kisminin en basina MIT Ders Notlari baglantisini bosu bosuna koymadik. Sloan School of Management dunyanin sayili isletme fakultelerinden bir tanesidir. Adamlar ders notlarini herkesin kullanimina acmislar. Ben, mesela aradiginiz cevabi Finance Theory II dersinin su sayfasinda buldum. Biraz daha detayli bakarsaniz daha ilginc sayfalara da ulasacaginiza eminim.

Devlet Nedir    UNESCO Nedir    Bono Nedir?    Reeskont Nedir    Enflasyon Nedir  Aritmetik Ortalama Nedir  Forex Nedir

Birinci sorunuza gelince, burada arada sirada borsa yorumlari yapiyorum. Bunlari yaparken de 65 yasindaki halamin 1000 YTL'si ile ne yaptigimi anlatiyordum. O yuzden sizin icin sahsen bir tavsiyede bulunamam ama benim yaptiklarimi izleyip kendi sonucunuzu cikarabilirsiniz.

Benim uyguladigim yontem top-down yani tepeden inme yontemidir. Makro gelismelerden baslayip, sektor ve sirketlere inerek yatirim kararlarimi aliyorum. Vakti cok olan, verilere ulasma imkani olan kisiler sirket seviyesinden arastirmaya baslayip, sektorlere ve daha sonra da makro gelismelere dair tahminlerde bulunma yontemini de izleyebilirler. Benim cok vaktim yok, Turkiye'de de zaten uc kurus para yonetiyorum, o yuzden de bir anlamda pasif yatirim ilkesini benimsedim diyebilirim. Yani bugun alip yarin satmiyorum. Zaten kisa vadeli yatirimlarin vergisi, komisyonu falan da yuksek, harcadigim emege degmez.

Tahminlere gecelim. 2007 yilina dair tahminlerimize bakarsaniz yilin ikinci yarisindan itibaren faizlerin dusmeye ve buyumenin de hizlanmaya baslayacagini gorursunuz. Faizlerin dustugu bir ortamda en iyi yatirim yapilacak sektorler bankacilik, gayrimenkul, otomotiv gibi sektorlerdir. Benim portfoyun %30 kadari 27 Haziran vadeli tahvilde, %45 kadari bankacilik, gerisi de gayrimenkul, turizm ve basin sektorlerinde duruyor. Gecen hafta 450 tane DOHOL hissesi aldim, boylece Milliyet, Hurriyet gibi basin devlerinin bir parcasina da ben sahip olmus oldum. O yuzden bu gazetelerde cikan haberlere ve bu gazetelerin yorumcularina da artik istedigim laflari soyleyebilirim gibime geliyor. Ne de olsa maaslarinin bir kismini ben oduyorum!!

Hisse secimine gelince... Ben sahsen ufak kagitlardan uzak duruyorum, nedir ne degildir belli degil, Turkiye kagitlarinin riski zaten cok yuksek, o yuzden de en garanti yol IMKB-30 kagitlarindan secmektir diye dusunuyorum. Zaten diger kagitlarin pek fazla da likiditesi yok. Portfoyumdeki kagitlar: AKBNK, GARAN, TSKB, SKBNK, TEBNK, DOAS, ECILC, MMART, DOHOL, ISGYO, YKGYO, AKCNS, THYAO. Bu kagitlarin onemli bir kismini gecen sene almistim zaten. Bir senelerini doldurmadan da satmayi dusunmuyorum pek.

Bu arada AK Yatirimin gunluk bultenlerini takip ediyorum. Adamlar oturmuslar, kendileri de bir portfoy olusturmuslar. Bu portfoyun performansi da gayet iyi aslinda. Kisa vadeli oynamaktan hoslaniyorsaniz bu adamlarin portfoylerini de takip edebilirsiniz. Ak Yatirim piyasa getirisinin uzerinde bir performansa sahip olduklarini iddia ediyor ama masraflardan sonra getirileri ne olur bilemiyorum.

Riski sevmiyorsaniz, kafadan tahvillere girin derim, enflasyonun %6-7 araliginda cikacagini varsayarsak vergiden ve komisyonlardan sonra senelik reel %12 civarinda bir getirisi var. Enflasyonun yuksek cikacagindan cekiniyorsaniz kisa vadeli kagitlara girebilirsiniz.

Son olarak, paranizi tasarruf etmenizi oneririm, servetinizi arttirmanin en garanti yolu budur.

Bu konu ile diger alakali bir yazi ise Borsa Nasıl Oynanır? En Sağlam Tüyolar baslikli yazimizdir.

2 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

2007 deki siyasi olayları sanırım hesaba katmadınız yorumunuzda.

birde çok basit bir espri yapayım:

tasarruf yaparsak tüketim azalır faiz artar yatırım azalır ithalat artar sonra sizin büyüme yorumunuz tutmaz. acaba harcama mı yapsak ? :)

Blog Sahibi dedi ki...

2007'deki siyasi olaylari (secim harcamalari ve ilk ceyrekteki buyumedeki yavaslama nedeniyle TCMB'nin faizleri dusurmesi) tabii ki hesaba kattim. Yoksa buyume ve faizler konusunda daha karamsar olurdum.

Ote yandan tasarruflarin artmasi arz tarafini arttirdigi icin faizlerin dusmesine yol acar, yine de bu buyumenin azalmasini engellemez.

2007'de gerceklesek siyasi olaylar uzun vadeli buyumemizi olumsuz etkiler ama bu baska bir yazinin konusu.