2012 Ekonomi Tahminleri

2012 yilina iliskin ekonomi tahmini yapmanin neden zorlastigini kisaca anlatacagim. Bir okuyucumuz Mahfi Egilmez'in su yazisini gondermis. Yazida kabaca Merkez Bankasinin artik bagimsiz hareket etmedigi vurgulanmis. Mahfi Egilmez dogru bir tespitte bulunmus. Ekonomi yonetimi giderek daha fazla sacmalamaya basliyor ve o yuzden de 2012 yilinda ekonominin ciddi bicimde yavaslamasi ihtimali oldukca kuvvetlendi. Turkishtime'in Ocak sayisinda 2012 yilina iliskin tahminlerimi okuyabilirsiniz.

Diger bir okuyucumuz da mail atarak 2011 yilina iliskin yaptigim tahminlerin 100% basarisiz oldugunu soylemis. 2011 yilina iliskin tahminlerimi de Turkishtime'de gecen sene yayinlamistim. Ilgilenenler oradan tam olarak ne soyledigimi okuyabilirler. Ekonomik buyumenin %6 olacagini, gosterge faizlerin %6'lara kadar dusebilecegini, dolar kurunun dusecegini ve enflasyonun da hedefin uzerinde %6,5 olarak gerceklesecegini soylemistim. Okuyucumuza vakit ayirip su cevabi gonderdim:

Siz 100% basarisiz deyince actim bir sene once yazdigim yaziyi okudum. Hic de oyle 100% basarisiz bir tahmin degil dogrusu. Birincisi ekonominin yuksek hizlarla buyumeye devam edecegini ve cari acigin yuksek seyredecegi tahminini yapmisim. Ekonomi ve cari acik benim bekledigimden de yuksek geldi ama neticede bunlarin yonunu dogru tahmin etmisim. Ortalama bir ekonomist benim tahminlerimden daha dusuk rakamlar telaffuz ediyordu o donemler.

Ikincisi, bir sene once enflasyon hedefi %5 idi. Ben enflasyonda hedefin tutmayacagini soylemisim ve %6,5 tahmin etmisim. Yine ayni sekilde enflasyon benim bekledigimden yuksek geldi ama yon tahmini yine dogru.

Ucuncusu Merkez Bankasinin kisa vadeli tahminleri indirecegi tahmininde bulunmusum. Bu da dogru cikti.

Genel olarak ekonominin canli bir performans izleyecegini, cari acigin ve enflasyonun yukselecegini soylemisim. Bankalarimizin disaridan borclanarak iceride kredi musluklarini acacaklarini ve tuketimi canli tutacaklarini belirtmisim. Durmus Yilmaz'in da Merkez Bankasi baskanligina yeniden atanmama olasiliginin yuksek oldugunu soylemisiz ayrica.

Bu yazi hedge fund sponsorlugunda hazirlanmistir.

Yanildigimiz ve goremedigimiz seyler neler? Birincisi Merkez Bankasinin zorunlu karsilik oranlarini arttirarak gosterge faizleri yukseltecegini gorememisiz. Ikincisi Merkez Bankasinin dolar kurunu yukseltmede basarisiz olacagi tahmininde bulunmusum, bu konuda yanildik. Borsa uzun vadeli beklentilerimin aksine dustu ama ben gecen sene borsanin uzun vade icin iyi bir yatirim oldugunu kisa vadede ise ne yapacaginin belli olmayacagini soyluyordum. Simdi de ayni durum gecerli. Borsa su an cok ucuz ama daha da ucuzlayabilir. O yuzden borsa konusunda yanildigimi kabul etmiyorum acikcasi. Yazdigim yazida da Garanti Bankasinin 5 sene icerisindeki getirisinin yuksek olacagini soylemisim zaten. 

Asil yanildigimiz nokta ise hukumetin ekonomi politikalari konusunda akli selim hareket edecegini varsaymamizdir. Ekonomi politikalari mantikli bir cercevede yapilmazsa tahmin yapmanin da bir anlami olmaz. Hukumet ekonomiyi dogru yonetebilseydi benim beklentilerime daha paralel rakamlar gorebilirdik. O yuzden 2011'de asil sasan benim tahminler degil, hukumetin ekonomi politikalaridir.

0 Yorum Var.: