Turkiye Ekonomisi Rekor Hizlarla mi Buyuyor?

 Turk milleti ve medyasi ekonomiden hic anlamiyor. Bundan 1.5 sene once hem Turkiye'deki hem de dunyanin diger kitalarinda yasayanlar Turkiye icin %4-5 araliginda buyume tahminleri yaparken ben herkesten daha yuksek bir tahmin olan %6 rakamini soylemistim. 2010'un Mart ayinin sonunda 2009'un son ceyregindeki buyume rakamlari da aciklandiginda 2010 yili buyume tahminimi yine o zamanin en yuksek seviyesi olan %8'e yukseltmistim. Aradan 15 ay gecti ve aciklanan rakamlar beni hakli gosterdi.

Nasil oldu da bu kadar hakli ciktigimi buyume tahmini yaptigim bu yaziyi okursaniz gorebilirsiniz.

Bugun de gazetelerin sutunlarini %11 hizla buyudugumuzun haberleri susluyor. Medyanin ekonomiden anlamadiginin en buyuk kanitidir bu. Turkiye Istatistik Kurumu buyume rakamlarini bir onceki yila kiyasla acikliyor. Yani aciklanan rakam birinci ceyrekteki buyume rakamimiz degil, son bir yil icerisindeki ortalama buyume rakamimizdir aslinda. Peki birinci ceyrekteki buyume rakamimiz nedir?

TUIK eskiden bu rakami aciklamazdi ama artik acikliyor. Ayni basin bulteninde bu rakam da var ama medyadaki gazeteciler hala farkedebilmis degiller. Birinci ceyrekte Turkiye ekonomisi bir onceki ceyrege kiyasla %1,4 hizla buyumus. Yani senelik buyume hizimiz birinci ceyrekte %6'in altinda bir hiz. Kotu degil ama rekor da degil. Kaldi ki ekonomiye yapilan mudahaleler ikinci ve ucuncu ceyrekte buyume hizimizi daha da dusurecek. Yunanistan'daki kriz simdilik atlatildi gibi gorunuyor ama onumuzdeki aylarda dunya ekonomisinin yavaslamasi iceriden yapilan mudahalelerin de etkisiyle resesyona dahi sokabilir. Ama tabii bunun rakamlara girmesi 9-12 ay kadar bir zaman alir. Yani gelecek sene Mart ayinda TUIK buyume rakamlarini acikladigi zaman gecmis donemlerde gordugumuz %5'in altindaki kohne buyume donemlerine geri donmus olma ihtimalimiz oldukca yuksek.

Borsamizin bugunlerde zayif seyretmesinin bir nedeni de bu.

Ekonomi %11 hizla buyumuyor, uyarmadi demeyin.

Bu konuyla ilgili Turkishtime'in Temmuz sayisinda da detayli bir yazi yazdim. Maalesef internet uzerinden okuyamiyorsunuz, dergiyi almaniz gerekiyor.

5 Yorum Var.:

da2f dedi ki...

Ben Türkishtime`a Internet üzerinden aboneyim ve yazilarinizi takip ediyorum Inan bey. Su ana kadar yazilarinizi Internet üzerinden takip ediyordum. Bu "Temmuz yazisini Internet`ten okuyamama" bu aya mi özel?
Iyi calismalar

Editor dedi ki...

Yazilara eskiden Turkishtime.org adresi uzerinde ulasilabiliyordu, onu soyluyorum. Sen hangi adresten okuyorsun?

rdynk dedi ki...

güzel tespit.

tekeli71 dedi ki...

2011 ikinci çeyreğinde ekonominin yavaşlamaya devam etmesini bekliyoruz. İlk öncü göstergelere göre 2011 ikinci çeyrek büyüme tahminimiz çeyreklik bazda yüzde 0,5, yıllık bazda 7,1. Cari açığın GSYH’ya oranının ise yüzde 8,7 düzeyine yükselmesini bekliyoruz. (BETAM) sizin öngörünüzle uyuşuyor mu?

Editor dedi ki...

Demek ki Betam da ikinci ceyrekte sadece senelik %2 buyume bekliyor. Ben bu rakamin biraz daha yukarida olmasini bekliyorum ama cok da yukarida olmaz dogrusu.