Kredi Karti ve Para Biriktirmek

Turk televizyonlarini seyretmedigimden bilmiyorum ama Finansbank yeni bir kredi karti piyasaya surmus, nakit cekerseniz aylik sadece %3 faiz oduyormussunuz. Yani baska bir ifadeyle senelik %42.6'lik bir faiz. Diger bankalar ise aylik %5 civarinda, senelik %80'e yaklasan faiz uyguluyorlarmis.

Bana sorarsaniz bu faiz oranlariyla kredi kartindan nakit cekmek delilik, ister aylik %3, ister %5 faiz odeyin. Ustune ustluk kredi karti borcunu her ayin sonunda kapatmamak da delilik. Onlarin faizleri daha dusuk olmasina ragmen.

Ama bu yuksek faiz oranlarina bakarak bankalari suclamak yanlis. Tuketicilerin davranislarinda (belli kosullar altinda) ozgur birakilmalarini ve davranislarinin sorumlulugunu kendilerinin cekmesi gerektigini her firsatta belirtiyorum. Gerizekalinin birisi gidip aylik %5 faizle borclaniyorsa suclu kendisidir. Sonra cikip kendisini vuruyorsa suclu yine kendisidir. Bu ulke cok buyuk yokluklardan buralara geldi; simdi yoksul dedigimiz kisiler 100 yil oncesinin zenginlerinden daha zenginler. (Bana gecim zorlugunu bahane olarak getirmeyin) Problem insanlarin tuketim ve tasarruf konusunda dogru karari vermemelerinden, harcamalar konusunda birbirleriyle sidik yaristirmalarindan kaynaklaniyor.

Borc parayla tuketim yapmak cogu durumda salakliktir. Borc para kullanarak yatirim yapabilirsiniz, veya gelecekte gelirinizde buyuk artislar bekliyorsaniz borc para kullanmaniz belki mantikli olabilir ama cok dikkatli olmaniz gerekir.

Yapmaniz gereken aylik kazancinizin %30-40 gibi bir miktarini yatirimlara harcamak, geri kalan kismini tuketmektir. Mesela sigara ve icki icmek, cep telefonu kullanmak, otomobil almak bir tuketimdir, cocugunuzun egitimi icin para harcamaniz bir yatirimdir. Aklinizi kullanin, tasarruflarinizi bankaya yatirdiginiz zaman aylik %1.5 faiz bile kazanamiyorsunuz, borclanirken %3-5 faiz odemeyin. Borc alan degil, tasarruf yaparak borc veren olun.

Haa, ben size bunlari soyluyorum ama yine de ortalikta milyonlarca gerizekalinin dolastigini biliyorum. O yuzden de banka hisselerini cok seviyorum!!

6 Yorum Var.:

ulubuz dedi ki...

sevdiğin sevgi düşüncelerinin aynasıdır.Roma yıkıldıysa,Krallıklar demakrasiye döndüyse mantığı insana yaramayan hiçbir düşünce ve yürürlüğün yaşamayacağıdır.Gerisi boş.Kredi kartı kullanamayan ve tasarruf yapamayanlar sanırım bu düşüncelerin dışındalar.Kahretsin bazen bazı insanlar çok şanslı oluyor. H o ş ç a k a l ı n .

ulubuz dedi ki...

Doğru söze ne demeli.

tekeli71 dedi ki...

Benim şahsi tecrübem:Bir insan ne yaparsa kendi kendine yapar.İyilği de,kötülüğü de,yanlışı da , doğruyu da... Kimse, bir kişiye zorla bir şey yaptıramaz. Yaptırsa da sonuç alamaz.

Özkan D. dedi ki...

ekonomix hocam merhaba, konu ile alakası olmasa da , bugün bir haber okudum..

Devlet Belediyelerin 5 milyar YTL borcunu silmiş.. ( tabi seçim öncesi belediyelerin propaganda yapması içn mi bilmiyorum )

altında da şöyle bir yorum var haberin ,
"Ben İSKİ veİGDAŞ borcunu ödeyemedim diye su ve gazımı kestiler kredi alıp gecikme cezası,açma kapama cezası ödedim.Hükümet kime sorupta bunların boçlarını siliyor.Bu karda kışta niye benim borcumu 'silmeyi bırakın' ertelemediler bile yazıklar olsun."

serhat dedi ki...

5% tuketim icin gercekten yuksek bi maliyet ama bana gore bugun 1.5-1.7%'lerden tuketici kredisi alip borsa+vob'da aylik bu maliyetten cok daha fazlasini elde etmek mumkun. tabiki milyonlari yonetiyorsaniz cok mumkun degil ama sahsen ben arkadaslarimin mevduatlarini bankalardan alip hem onlara daha yuksek getiri sagliorum hem kendime fon saglayip fazla getiriyi kendime kazanc yaziyorum.

T'Pol dedi ki...

Sevgili Ekonomix,

Benden cok yasayacaksiniz. Ben de tam bu Finansbank reklamina takmistim ve yazacaktim ama siz benden evvel davranmissiniz. Sizin yaziya link verdim. Elinize saglik.

"Borc yigidin kamcisidir" seklinde bir atasozu uyduran milletin bu konulara fazla kafa yoracagini sanmam.