KONYA Sattim, AKBNK Aldim.

Fiyatlar bayagi dustu. Piyasalarda kisa vadede ne olur diye sorarsaniz size daha once defalarca verdigim cevabi verecegim: bilmiyorum. Zaten bildigini soyleyen varsa da ya yalancidir, ya da dunyanin en zengin adami. Fiyat grafiklerine bakarak yorum yapanlar, surada destek burada kostek var diyenler benim icin kahve fincanina bakip "uuuuu, uc vakte kadar yol gorunuyor" diyen falcilardan daha degersizdir; en azindan falcilar sizi eglendirir, bunlar sizin para kaybetmenize (cok sayida islem yapmaniza neden olduklarindan) sebep olurlar.

Simdi tesadufen okumaya basladigim "uzman" doktor Yasar Erdinc, felsefi yazdigi yazisinda boyle zamanlarda kenara cekilin islem yapmayin diye tavsiyede bulunuyor. Uzmanimiz diyor ki

"Eğitimlerde veya derslerimde sürekli vurguladığım bir nokta vardır. İnsanlar paralarını değil, streslerini yönetmeye çalışıyorlar. Beyin doğrusal düşünür ama piyasalar eğrisel hareket eder. Doğrusal beyinler eğrisel piyasalarda bir yerde ipin ucunu kaçırırlar. Bu nedenle geçen hafta perşembe gecesi ABD'de ithal fiyatları verileri açıklandığı anda ABD borsaları yüzde 1.4 gerileyince ertesi sabah bizim piyasalarımızda da türbülansın başlayacağı artık aşikardı. Yani borsa en az bin puan aşağıdan açılacak, bir anda ortaya çıkan bu zarar karşı yatırımcı ne yapacağını şaşıracak ve açılış sonrasında görülen dip seviyenin 500-600 puan daha altina (altın yorumlari) geldiğinde satacak, ardından böyle zamanlarda ortaya çıkan tepki yükselişi başladığında dayanamayıp alacaktı. Fakat başlayan bir türbülans hemen kaybolmayacağı için, gerileme devam edince yine diplere gelindiğinde yeniden satacaktı. Halbuki yazılarımda ısrarla buna benzer türbülans zamanlarında işlem yapmaktan kaçınılmasını önerdim. Yatırımcının tek yapması gereken şey en az bir-iki hafta bekleyip o sırada piyasalarda oluşan dalgalanmalar nedeniyle ekstrelerinde oluşan fiktif zararı realize etmemekti. Çünkü bu hareketler geçmiş on yılda defalarca oldu ve defalarca yatırımcı zarar etti."

Egitim de veriyormus uzmanimiz. Baba egitimle ne ugrasiyorsun, vaktini bosa harciyorsun. Sabahtan aksama kadar gec bilgisayarinin basina alim-satim yap, hergun essek yukuyle parayi borsadan kaldir. Simdi piyasalarin sirlarini uc kurusa bu insanlara ogretirsen yarin bir gun senden daha hizli davranip borsada yapilacak kari onlar yapar. Insan psikolojisinden, fizyolojisinden ve geometriden de anliyormussun: beyin dogrusal dusunurmus ama piyasalar egrisel hareket edermis. Piyasalari yonlendiren dogrusal beyinli insanlar nasil oluyor da egrisel hareketler sagliyorlar? Cevap verme, ben daha "dogrusal beyin" nedir onu bilmiyorum, "egrisel piyasalar" konusuna ise hic yaklasmayayim.

Ben bu uzmanin tavsiyelerine uymus olsam ve %30 nakte gecmemis olsam, simdi dag gibi boyutlara ulasan zararim %30 daha fazla olacakti. Yatirimcinin su karari vermesi gereklidir: portfoyumun ne kadarini sigortalamak istiyorum? Yoksa borsanin dustugu zaman, ciktigi zaman sigortalamissiniz onemli degil. Yarin borsada ne olacagini kimse bilmiyor, o yuzden ne zaman sigortaladiginiz onemli degil; ister turbulans zamanlarinda satin, ister diger zamanlarda.

Ben hala portfoyumde sigortaya ihtiyac duyuyorum. O yuzden bugun 10 adet KONYA hissesini 76 YTL'den satip, 50 adet AKBNK'i 8.65 YTL'den portfoyume ekledim. Bundan sonrasi icin alim-satim yapmadan once borsadaki sirketleri soyle bir incelemem ve piyasalarin gidisine gore analizimde ayarlar yapmam gerekecek.

Fraktallar
Fraktal nedir?

2 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

Dengesizlik makinesi dünyada harekete geçti,fed dolarda ipin ucunu bıraktı,böyle dönemlerde çapraz kurlar 15%,20% değil bir yıl içinde 50% oynar bu bir denge arayışının sonucu ,kısır döngüdeki dengesizlik önemi,refleksivite'nin temel verilerle karşılıklı inter aktif alış veriş dönemi,gelişen piyasalardan "flight to quality"yani güvenli mekanlara ABD'ye para hızla kaçıyor hemde öyle kaçıyorki neyi kırmış neyi kırmamış aldırmayarak,bugün BRIC ülkelerinden Hindistanda borsa bir seansda %10 düşünce geçiçi olarak kapatıldı,bu olayın boyutunu ortaya koyuyor umarım.Bu olanlara ekonomi basınında türbülans deniyor ama bu daha çok geleceği bilinen bir kasırgaya karşı gereken tedbiri almayıp sonrada ordan oraya sürüklenirken ağlaşmaya benziyor.Türkiyede borsa bu tür zamanlarda 50% oynar,buna göre borsa endeksi(IMKB 100)3,5 centten 2.33 cente kadar gidecek demektir,oradan sonra tekrar piyasalar hayata döner,bu sefer içfaktorler nedeniyle oluşan bir kriz değil dış faktorler nedeniyle oluşan bir kriz yaşıyoruz 2-3 haftadır sürüyor yeterli savunma araçlarımız yok umalım bize çok zarar verip son 3 senede kazandıklarımızı kaybettirmez.
Tunç K.

Blog Sahibi dedi ki...

http://www.business-standard.com/common/storypage_c.php?leftnm=11&bKeyFlag=IN&autono=908

Yukaridaki linkte bugun Hindistan'da gerceklesenler anlatiliyor: neticede %4.2'lik bir kayip olmus. Son 8 seansta da %17'lik bir dusus gerceklesmis.

Tunc Bey hakli, dunyanin her tarafinda borsalar dalisa gecmis durumdalar. Bizim borsa da 45000'den 36000'e dusmus, %20'lik bir kayip. Az degil. Brezilya da 42000 seviyelerinden 36000'e dusmus, %14'luk bir kayip. Dolar da ise bir senelik bir zaman icerisinde %20'nin uzerinde bir oynama beklemek bence cok dogru degil. Ne japonlar, ne de avrupalilar paralarinin o kadar deger kazanmasina musaade etmezler. Yani euro dolarin karsisinda 1.40'in uzerini gormez diyorum, Japon Yeni de 100'un altina dusmez. Kabak Cin'in basina patlar gibime geliyor, o da patlarsa eger.

Ben borsanin simdi dusmesinden cok rahatsizlik duymuyorum, daha gencim. Uzun vadede borsa (kisa vadede algilanan riskinden dolayi) diger yatirim araclarinin uzerinde bir getiri saglar. Simdiki dususleri ben promosyonlu alim firsati olarak degerlendiriyorum, dusmusken tam dussun "buy one get one free" olayina girelim.

Ote yandan borsanin dusmesi cok da mantiksiz degil, faizlerin yukseldigi bir ortamda borsanin da dusmesi gerekir zaten. Neyse, bu konuda detayli analizi yakinda yayinlarim.