Ekonomi Turk'e Geri Dondum: Avrupa Krizi Yorumlarim

Ekonomi Turk 2 blogunu bugun nihayet kapattim ve yorumlarima Ekonomi Turk'te devam etme karari aldim. Boylece Ekonomi Turk blogunu da yeni burundugu spam blog kimliginden bi nebze uzaklastirmis olacagim.

Bir okuyucumuz "Sizce,piyasalar Avrupa Krizini çok mu abartıyorlar" seklinde bir soru yoneltmis. Avrupa krizi yeni bir kriz degil. Bundan  1 sene once iyice alevlenip gundemin ortasina dusmustu. Ben de o zamanlar Ekonomi Turk 2'de yaptigim yorumlarda Avrupa'nin bu krizi krie giren ulkelere para vererek halledecegini, piyasalarin ciddi sekilde dusmemesi gerektigini belirtmistim. O siralar degerli ekonomist Ugur Gurses ile de bu konu uzerine tartisiyorduk ve Gurses benden cok daha karamsar idi, krizi de cok ciddiye aliyordu. Tam o gunlerde Amerika'da S&P 500 endeksi 1160 seviyesinde idi.

Ne oldugunu hatirlamayanlar icin tekrar hatirlatayim. Piyasalar Avrupa krizine sert tepki gosterdiler ve yaz boyunca borsalar asagilarda gezindi. S&P 500 endeksi bir ara 1020 seviyesine kadar dustu. Ben borsanin ne kadar dusecegini bilemedigimden kendi hesabima 1090 seviyelerinden ciddi alimlar yaptim. Tam gecen sene bu zamanlarda Ekonomi Turk 2'yi takip eden okuyucularimiza yaptigim uc buyuk islemden bahsettim. Birincisi endeks fonlarinin 1090 seviyesinden alinmasi, ikincisi Philip Morris hisselerinin $44 seviyesinden alinmasi, ve ucuncusu de VXX isimli borsa endeksindeki volatiliteye paralel hareket eden hisselerin $130 civarindan aciga satilmasi idi.

Ugur Gurses 4 ay hakli cikmis gorunuyordu. Ben de biraz daha temkinli davransaydim belki cok daha fazla para kazanabilirdim. Aradan gecen bir yil icerisinde S&P 500 endeksi 1320 seviyesine yukseldi. Endeks hisselerinin dagittigi temettuleri de hesaba katarsak Ugur Gurses ile konustugumuz zamana kiyasla borsa %15'den daha fazla yukselmis oldu. Benim yaptigim endeks fonu alimlari ise %25'e yakin bir getiri sagladi. 44 dolardan aldigim Philip Morris hisseleri bugun $70'dan islem goruyor. O zamandan bu gune $2.50 de temettu dagitti. Getirim %70'e yaklasti. Ama getirini en buyugunu VXX hisselerini aciga satarak kazandim. O zaman $130'dan aciga sattigim hisseler bugun $22.50'dan islem goruyor. Insanlarin en cok korktugu donemde ziplayan korku endeksini aciga satmak gercekten cok mantikli ve sogukkanli bir islemdi.

Avrupa'daki kriz konusunda bu sefer ben ders cikardim. Problemin uzun vadede borsalar icin kotu sonuclar doguracagini dusunmuyorum ama kisa vadede insanlar cok mantiksiz satislar yapabiliyorlar. O yuzden de bu tip durumlara elde cok daha fazla nakit ile girmek daha mantikli. Avrupa bu problemi para basarak cozebilir ama politikacilarin bunu yapabilecek gucleri yok. Avrupali secmenler de krize giren ulkelerin cezalandirilmasini istiyor ve bu da Alman ve Fransiz politikacilarin elini kolunu bagliyor. Merkel'in gerizekali aciklamalarina bakarak bunu gorebilirsiniz.

Sunu da belirtelim ki bir ulkenin size dunya kadar boru varsa problemin buyugu o ulkede degil sizdedir. Kriz konusunda da en problemli ulkeler Yunanistan, Irlanda, Portekiz ve Ispanya degil, bu ulkelere kredi acan Alman ve Fransiz bankalaridir. Bu ulkelerin batmasi demek, Alman ve Fransiz bankalarin batmasi demek. O yuzden de PIGS ulkelerini cezalandirmanin etkin bir yolu yok. Onlari cezalandirmak demek kendinizi cezalandirmak demek. Politikacilarin en yapacagini kestirmek her zaman kolay degil. O yuzden de piyasalarin su gunlerde dusmesini cok da mantiksiz bulmuyorum. Onumuzdeki haftalarda cok guzel alim firsatlarinin ortaya cikabilecegini dusunuyorum.

8 Yorum Var.:

da2f dedi ki...

Sayin Editör,

önümüzdeki günlerde ortaya cikan bu alim firsatlarindan bizleri somut olarak (Hisse adi vererek) faydalandiracak misiniz?
Iyi calismalar

Editor dedi ki...

Ucuz oldugunu dusundugum hisseler olursa fikirlerimi soylerim ama tabii bunu bir yatirim tavsiyesi olarak kabul etmemeniz kosuluyla...

Kadir dedi ki...

Hayırlı olsun, bizler de artık blogu takip edecegiz inşallah.

syzer dedi ki...

İnan bey,
Sizce garanti hisseleri ucuzu mu? Merkez bugün munzamları dokunmadı,kredi hacmi artıyor... yatırım tavsiyesi olarak değilde,fikir alışverişi olarak soruyorum.

Editor dedi ki...

Syzer,

Turk hisse senetleri genelde ucuz ama bu daha da dusmeyecekleri anlamina gelmez. O yuzden alim satim karari vermek icin portfoyunuzdeki hisse senedi ve naktin payina bakmak lazim.

Ben 10 yil vadeli yatirim yapiyorum diyorsan o zaman periyodik olarak hisse almak mantikli gorunuyor.

çağatay dedi ki...

yaklaşık bir yıldır ilk kez tesadüf bloga uğradım ve felaket bir fikir olan paralı blog olayının fiyasko ile neticelendiğini öğrenmiş bulunmaktayım. netice itibarı ile ülkenin ekonomi alanında reytingi bol bir blogu olduğu iddia edilen ekonomitürkkte başarısız bir iktisadi girişimin tüm egolardan arınarak analiz edilmesini ve bundan da okuyucunun istifade etmesini dilemekteyim.benim nacizane tespitim girişim her ne kadar fazla ussal gerekçeler içeriyorsa da işin manevi boyutunu da dikkate almak gerekli. yani ruh eksikti.

Editor dedi ki...

Fiyaskoyla ne alakasi var? Bloga uzun suredir ugramadiginiz belli oluyor.

Sekiz aydir Amerika'da yeni bir finans sitesi kurduk ve onun uzerinde calisiyoruz. Parali blogun uyeleri de blogun devam etmesini cok istediler ama Turkiye'ye ayirdigim zamanda ciddi kisintiya gittim.

Blog isinin fiyasko olmasi icin yeterince talep olmamasi gerekirdi. Uyelere defalarca sundugumuz hizmetten memnun olup olmadiklarini sordum ve memnun olmayanlara paralarini iade edecegimi soyledim. Onca kisiden sadece bir tanesi parasini geri istedi.

Neyse Ekonomi Turk'te baslayip Ekonomi Turk 2 ile evrime ugrayan blog maceramiz simdi de Insider Monkey ile devam ediyor. Simdi tek fark isin giderek ciddiyet kazanmasi ve insanlara istihdam saglayacak bir seviyeye gelmis olmasidir.

Maneviyata kafayi fazla takmayin, akildan mantiktan fazla uzaklasmayin.

çağatay dedi ki...

o zaman ben yanılmışım proje başarılı olduysa özür borcum var. bir de pragmatik yaklaşımlara mesafeliyim girişimleri her ne kadar mantıkla kurgulamak gerekliyse de başarı için maneviyatla da soslandırmak gerekli diye düşünüyorum.tabi ikisini harmanlamak da gerçek ustalık