Facebook'un Whatsapp'a 19 milyar dolar ödemesi

Facebook Whatsapp mobil mesajlaşma platformunu 19 milyar Dolara satın almış. Dün en çok konuşulan ekonomi haberi buydu. Bazı yorumlarda sadece 55 kişinin çalıştığı bir mobil mesajlaşma platformu şirketinin nasıl dev havayolu firmalarından ya da kimya şirketlerinden daha değerli olur şaşkınlığı vardı. İlk bakışta olay gerçekten ilginç. Facebook whatsapp'ın ilerde birgün, o da olursa, planladığı yıllık gelirin 19 katını ödeyerek Whatsapp'ı aldı. Eğer sadece ekonomik açıdan bakarsanız Facebook'un ödediği paranın karşılığını alma ihtimali küçük.

Whatsapp ilerde birgün tam 1 milyar ücretli kullanıcıya ulaşmayı hedefliyor. Whatsapp ücreti şu: İlk bir yıl bedava sonra ise senelik üyelik 1 Dolar. Bu sistem tutmuş olmalı ki şirket birçok startup'ın aksine karlı. Ama eğer 1 milyar kullanıcı hedefine kanımca kendinden çok daha iyi olan WeChat gibi Asyalı rakiplerine rağmen ulaşsalar bile 19 milyar geliri elde etmeleri 19 sene sürecek. Eğer bu gelir modeli değişmezse tabii.

Peki Facebook'un bir süre önce Google'ın söylentilere göre 10 milyar Dolar teklif edip de alamadığı Whatsapp'a bu kadar para bayılmasının gerçek sebebi ne? Bence Facebook son yıllarda kendi varlığını direkt tehdit eden şirketleri almak gibi akıllıca bir strateji uyguluyor. Önce Instagram mobil fotoğraf paylaşım şirketini aldı. Bu şirket Facebook'a çok ciddi tehditti zira internetten "bak Doburcan'ımın yanaklar al al", "Mahmudumla sabah kahvaltısı keyfi", "Paris'te dolanırım havamı da Facebook'ta atarım" tadı foto paylaşımı zaten Facebook'un kullanılmasının 80% sebebi. Instagram bunu daha iyi yapıyordu, Facebook aldı ve yolundan çekti.

Mobil mesajlaşma Facebook'un alanı değil ama Whatsapp ya da WeChat gibi mobil mesajlaşma platformları da zaten sadece mesajlaşma sistemleri değil. Benim gördüğüm Çin kökenli eşim ve arkadaşları da dahil Asya'da büyük bir kitle son 1 yıldır Facebook'tan tamamen kopup WeChat'e geçtiler. Fotoğraf, video, mesaj, statü güncellemesi gibi herşeyin yapılabildiği bu platform çıktığından beridir hiç birini benim gibi dinazorların mekanı Facebook'ta görmüyorum. Eşim ve çevrem benim gibi 35 yaş üstü segmentte ama buna rağmen kolayca WeChat'e adapte oldular. Siz artık daha genç kesimin Facebook'tan kopma hızını düşünün.



Facebook'un dün itibarı ile piyasa değeri kağıt üzerinde $173 Milyar dolar. Daha önce Facebook'un halka arzında hisse senedi almanın akıllıca olmayacağını yazmıştım. Facebook'un sonunda ne olacağı belli değil. Facebook halka açıldığında büyük ihtimalle krallığının tepe noktasında idi. Mark Zuckerberg akıllıca bir hareketle son ana kadar bekleyip hisseleri tepeden halka açtı. Facebook'un şu anki 175 Milyar Dolar değeri de kasaları FED tarafından taze taze havadan basılmış kağıt para dolu Wall Street'in kendini alpha dog sanan ahmaklarının reel dünyaya pek basmayan kafalarında uydurdukları bir fantazi. Elemanlar paraları batarsa da nasıl olsa devletçe bizim paralarımızla kurtarılacakları için pek fazla analiz etmeye gerek duymadan sürü psikolojisi ile abanıyorlar şirketin senetlerine. Biz bu filmi 13 sene önce bu geri zekalılar sadece domain adresi olan şirketlere milyonlar aktarırken bol bol izlemiştik sonra da başka aptalca yatırımlara aktarırken de izledik.
Her neyse, Facebook Whatsapp'ı alarak bu 175 Milyar doları 2-3 senede sıfıra doğru dalışa geçirme potansiyeli olan bir şirketi bünyesine kattı. Yani 19 milyar dolar verdi ama 175 milyar doları sağlama aldı. Başka bir deyişle Facebook Whatsapp'ı büyümek için değil küçülmemek için aldı.

10 yıl önce 2004'te hepimiz geleceğin sosyal medyasının myspace olduğu, Nokia'nın eline kimsenin su dökemediği ve RIM'ın devleştiği bir dünyada yaşıyorduk. Facebook myspace'i, Apple Nokia ve RIM'i 3-4 yılda devirdi. Aynı şey her an Facebook'a da olabilir ve hatta kanımca Facebook Instagram ve Whatsapp gibi satın almaları yapmazsa 1-2 seneye aynı durumla karşılaşacak.

Kısacası 19 milyar dolar harcadılar ama başka çareleri yoktu. Whatsapp sana bana 19 milyar etmez ama Facebook için çok daha fazlası eder. Akıllıca da bir iş yaptılar.

Bu arada genç girişimcilere bir tavsiye: Eskiden işin raconu innovatif bir startup kurup bir deve mkul fiyata satmaktı. Bugünün raconu ise bir devi tehdit eden bir startup kurup şirketi o deve katmer katmer fiyata satmak.
Read More!